Iščite po prispevkih
Avtor: A. V.
Cerebralna paraliza je trajna, nenapredujoča, vendar ne nespreminjajoča motnja gibanja in drže, ki je posledica okvare nezrelih možganov. Otrok ima cerebralno paralizo, kadar del njegovih možganov ne deluje pravilno ali se niso pravilno razvili. Običajno je prizadet del, ki nadzoruje mišice in določene gibe. Na mestu okvare možganov propadejo živčne celice. Nastane »brazgotina«, ki se ne veča, prisotna pa je vse življenje. Pri nekaterih je cerebralna paraliza komaj opazna, pri drugih je prizadetost huda. Nikoli pa nista dve osebi enako prizadeti. Cerebralna paraliza ni dedna, ni nalezljiva in ni napredujoča.
Do poškodbe možganov, katere posledica je cerebralna paraliza, pride navadno pred, med ali kmalu po porodu. Vzroke lahko dokažemo pri polovici do 2/3 otrok, so pa številni in zelo različni:
Mnogokrat pa za cerebralno paralizo ni očitnega razloga.
Cerebralna paraliza moti prenos sporočil med možgani in mišicami. Znaki cerebralne paralize so odvisni predvsem od teže in mesta okvare v možganih. Glede na to, kateri del živčnega sistema je prizadet, ločimo spastično, atetoidno in ataksično cerebralno paralizo.
Spastičnost pomeni togost. Mišice so pokrčene, gibanje je omejeno. Pokrčenost je stalna, zato jo mora taka oseba pri hoji ali gibanju premagovati z večjim naporom. Ta oblika cerebralne paralize je najbolj pogosta in prizadene različne dele telesa. Če je nekdo prizadet samo po eni strani, govorimo o hemiplegiji. Če so prizadete noge, ne pa (ali samo rahlo) tudi roke, govorimo o diplegiji. Če so enako prizadete roke in noge, govorimo o kvadriplegiji.
Osebe s to obliko cerebralne paralize delajo nehotene gibe. Njihove mišice hitro in nekontrolirano prehajajo iz ohlapnega v pokrčeno stanje. Njihov govor težko razumemo, ker je otežena tudi kontrola jezične mišice, dihanja in glasilk. Pogosto imajo težave tudi s sluhom.
Osebe z ataksično cerebralno paralizo imajo težave z ravnotežjem. Slabo se znajdejo v prostoru. Težko ocenijo svoj položaj glede na predmete v prostoru. Ataksija prizadene celo telo. Večina teh oseb lahko hodi, vendar negotovo. Pogosto sunkovito premikajo roke in govorijo zaletavo.
Rekli smo že, da ni lahko določiti tipa cerebralne paralize in da ima lahko posameznik znake dveh ali vseh treh tipov. Pomembno je, da vemo, da ni dveh enakih primerov prizadetosti. Pri nekaterih je komaj opazna, pri drugih pa je izražena do skrajnosti.
Cerebralna paraliza je stanje ovirane gibljivosti. Pojavlja se lahko od komaj opaznih do izredno težkih oblik. Noben primer ni enak drugemu. Nekateri so rahlo prizadeti, drugi težko govorijo, nekateri ne morejo sedeti brez opore in rabijo pomoč pri skoraj vseh vsakdanjih opravilih.
Pri otrocih s cerebralno paralizo lahko opazimo naslednje znake:
|
Zdravniki težko napovejo, kako bo cerebralna paraliza prizadela otroka. Posebej težko je napovedovati pri zelo majhnih otrocih. Cerebralna paraliza ni progresivna. Stanje se z leti ne poslabša, lahko pa nekatere težave postanejo bolj očitne. Npr. otroci s cerebralno paralizo zaradi skrčenosti mišic pogosto sedijo ali ležijo na poseben način, kar se lahko odrazi na sklepih. Težave lahko zmanjšamo, če začnemo izvajati fizioterapijo takoj, ko ugotovimo cerebralno paralizo.
Zaenkrat ne poznamo metode ali zdravila, s katerim bi nadomestili okvarjene možganske celice. Z zgodnjo obravnavo, predvsem s fizioterapijo, skušajo usposobiti ostale dele možganov, da prevzamejo funkcijo okvarjenih delov. S strokovno pomočjo in fizioterapijo od otroške dobe dalje naj bi se prizadeti naučil obvladovati svojo prizadetost.
Pri ljudeh s cerebralno paralizo so lahko prisotne še druge težave. Sama cerebralna paraliza še ne pomeni, da do težav mora priti, dobro pa je zanje vedeti:
Cerebralna paraliza ni bolezen, ampak stanje in zanjo ni zdravila. Vseeno pa bodo otroci marsikaj dosegli, če jih bomo že zgodaj pravilno usmerjali v igre, s katerimi bodo izboljševali svojo držo in kontrolo mišic, se učili samostojnosti.
Medicinski model, po katerem je bilo za vsako ceno treba popravljati otroke, ki so bili drugačni, počasi nadomešča socialni model, ki dopušča osebam s cerebralno paralizo pravico do drugačnosti. Naše predstave o tem, kaj je normalno, se lahko močno razlikujejo. V takšnih razmerah je težko govoriti o »ozdravljivosti« in je bolje slediti normalizaciji.
Slovenija se je priključila evropskemu projektu enotne klasifikacije cerebralne paralize, katere cilj je poenoteno spremljanje pogostnosti, vzrokov nastajanja cerebralne paralize in hkrati spremljanje rezultatov obravnav in preventivnih strategij. Ta sistem temelji na razvrščanju in vsebuje pet stopenj (od I. do V.) in pri tem pomeni I. stopnja najmanj težav. Sistem je osnovan na gibanju, ki ga otrok prične in izpelje sam brez pomoči. Poseben poudarek je na sedenju oziroma na kontroli trupa, hoji in uporabi pripomočkov in ga uporabljajo pri otrocih od 2. do 12. leta starosti.
Mišični tonus je napetost pri zategovanju in sproščanju mišic. Pri tem se uporabljajo naslednji pojmi:
Gospa Božič poudarja, da je za starše zelo pomembno naslednje sporočilo:
»Vi sami ali otrokov izbrani zdravnik ste ugotovili, da se vaš otrok razvija drugače od ostalih otrok. Zdravnik vam je povedal, da ima otrok možgansko okvaro oz. cerebralno paralizo. Svet se vam podira, toda NISTE SAMI. Zaenkrat ne poznamo načina ali zdravila, s katerim bi pozdravili ali nadomestili okvarjene možganske celice. To pa še ne pomeni, da za otroka ne morete ničesar storiti. Poznamo nekaj metod, s pomočjo katerih otroke s cerebralno paralizo kar najbolje usposobimo za življenje. Pomembno pa je, da po navodilih strokovnjakov čim prej pričnete z usposabljanjem otroka. Pediater vas je gotovo že napotil k fizioterapevtu, ki vam svetuje, kako morate otroka pravilno držati, previjati, preoblačiti in polagati v posteljico ali stolček, pokaže pa vam tudi gibe in vaje, ki jih morate vaditi z otrokom, da mu omogočite čim bolj naravno gibanje.
Predvsem pa:
Kot podporo inkluziji in ugodnejši socialni klimi za sprejemanje drugačnosti Zveza Sonček organizira vrsto projektov in izobraževanj za vzgojitelje, učitelje, svetovalne delavce ter druge laične in strokovne delavce v različnih ustanovah, ki se pri svojem delu srečujejo z otroki, mladostniki ter odraslimi osebami z različnimi invalidnostmi. Več informacij na spletni strani www.soncek.org.
April, 2010