Avtorica: Katja Štucin
Bolnik mora biti obveščen o svojem zdravstvenem stanju in verjetnem razvoju ter posledicah bolezni ali poškodbe. Prav tako je prav, da zdravnik bolniku pojasni cilje, vrsto, način izvedbe, verjetnosti uspeha ter pričakovanih koristi in izidu predlaganega medicinskega posega oziroma predlaganega zdravljenja. Nikakor ne smejo izostati podatki o možnih tveganjih, stranskih učinkih, negativnih ter drugih neprijetnostih predlaganega medicinskega posega oziroma zdravljenja, vključno s posledicami njegove opustitve in morebitnih drugih možnostih zdravljenja. Vse našteto pa naj bi zdravnik pojasnil pacientu v neposrednem stiku, obzirno, na pacientu razumljiv način oziroma skladno z individualnimi sposobnostmi sprejemanja informacij.
Pacient ima pravico do sprotnega in podrobnega obveščanja o poteku zdravljenja ter po koncu medicinskega posega oziroma zdravljenja. Vsekakor ima že po Zakonu o pacientovih pravicah tudi pravico do obveščenosti o rezultatu zdravljenja oziroma morebitnih zapletih. O vsem tem lahko vpraša svojega zdravnika, ki mora kljub velikemu obsegu dela najti čas za odgovore.
Res je, da večina pritožb izhaja iz tega, da si zdravniki vzamejo premalo časa za pojasnilo, čeprav je to njihova dolžnost. Ko pa si ta čas vzamejo, so vsa nesoglasja odpravljena, pri čemer se sam ne spuščam v to, ali nimajo časa ali je to način njihovega dela.
Zato da si bodo bolniki upali govoriti, jih je treba informirati. Vedeti morajo, kakšne pravice imajo kot pacienti in ob tem, da jih lahko zahtevajo, seveda na spoštljiv in dostojen način. Lahko tudi s pomočjo nas, zastopnikov. Naša osnovna naloga je, da damo pacientu osnovne informacije, nudimo strokovno pomoč in dajemo konkretne usmeritve tudi na področjih uveljavljanja pravic s področja zdravstvenega varstva, zdravstvenega zavarovanja in izvajanja zdravstvene dejavnosti.
Na zastopnika se lahko obrne vsak uporabnik zdravstvenih storitev pri katerem koli izvajalcu zdravstvenih storitev in vsakdo, ki potrebuje osnovne informacije, strokovno pomoč ali konkretne usmeritve. Pacient se lahko na nas obrne vedno, kadar potrebuje nasvet, pomoč ali zastopanje, seveda v povezavi s problemom, ki se nanaša na katero koli od pacientovih pravic, določenih v Zakonu o pacientovih pravicah. Lahko izpostavim, da je delo zastopnika pomembno in odgovorno, saj lahko na izvajalce kadar koli naslovimo predloge, mnenja, kritike ali priporočila, ki so jih ti dolžni obravnavati in nanje v roku, ki ga določimo, tudi odgovoriti.
Če bolnik na daljši rok ni zadovoljen z delom zdravnika, ima pravico zamenjati osebnega zdravnika, zobozdravnika in ginekologa. Pri obravnavi pri specialistih in v bolnicah pa ima pod določenimi pogoji pravico zahtevati tudi drugo mnenje zdravnika.
Glede na letno poročilo za leto 2015 bi sicer težko natančno odgovoril o pritožbah prav na delo zdravnikov, lahko pa povem, da se je po mojo pomoč obrnilo 377 pacientov, od tega sem imel 13 obravnav oziroma pritožb, ki so se nanašale konkretno na delo določenega zdravnika.
Za zdravnike, na katere opozori več bolnikov, da svojega dela ne opravljajo korektno, je pristojna Zdravniška zbornica, ki jim lahko v skrajnih primerih odvzame licenco.
Moram povedati, da s pohvalami pacienti ne prihajajo k meni, te se zbirajo na druge načine. Prav vsako leto se po določenih postopkih izbirajo najboljši zdravniki, ki dobijo priznanja ob prisotnosti medijev in tudi sam sem bil že prisoten na teh podelitvah priznanj.