Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Brskajte po prispevkih

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Vsi vozniki in udeleženci v cestnem prometu se morajo držati cestnoprometnih pravil, le tako bo najbolj poskrbljeno za njihovo varnost. Tudi prevoz otrok v avtomobilu ni enostavna zadeva, kot se mogoče zdi na prvi pogled. Predpisi in določila namreč določajo, da je še  posebej v avtomobilu treba poskrbeti za varnost najmlajših. Zakon o varnosti v cestnem prometu, ki določa uporabo otroških sedežev, pravi: »Med vožnjo v dvoslednem motornem vozilu z vgrajenim zadrževalnim sistemom mora biti otrok, mlajši od 12 let ali manjši od 150 cm, zavarovan z zadrževalnim sistemom , ki je primeren otrokovi telesni rasti in telesni masi. V osebnem avtomobilu, v katerem zaradi konstrukcijskih lastnosti avtomobila otroka ni mogoče zavarovati na tak način, sme sedeti tak otrok le na zadnjem sedežu

Izbira pravega varnostnega sedeža pa nikakor ni lahka odločitev, saj je na trgu mogoče dobiti  precejšnje število otroških sedežev in drugih pripomočkov, ki prispevajo k večji varnosti. In starši so nemalokrat v zadregi, ko se soočajo z dilemo o nakupu pravšnjega sedeža. O tem, kako zagotoviti varnost na cesti najmlajšim in hkrati najbolj ranljivim udeležencem v prometu, sem se pogovarjala z odgovornim urednikom Motorevije, gospodom Francetom Kmetičem iz AMZS.

Avtor: Ines Trebec

 

Gospod France, na trgu je pestra ponudba otroških sedežev. Kaj bi svetovali staršem,  katerega izbrati, da bo otroku med vožnjo zagotovljena popolna varnost?

Sedež izberemo glede na starost oziroma velikost otroka. Poznamo štiri vrste sedežev. Skupina 0 je za dojenčke, skupina I za otroke, težke od 9 do 18 kg, skupina II za otroke, težke od 18 do 25 kg, in skupina III za otroke, težke od 25 do 36 kg. V otroških sedežih morajo po naših predpisih sedeti otroci, dokler ne dopolnijo starosti 12 let ali dokler so manjši kot 150 cm. Pred nakupom varnostnega sedeža je priporočljivo pridobiti podatke preizkusnih trkov sedežev.

Poleg tega je treba otroku v avtomobilu zagotoviti dobro počutje. Pomembna je tudi pravilna namestitev varnostnega pasu. Le-ta mora potekati prek ramen, nikakor pa ne npr. preko vratu. Pomembno je tudi, da je otrok pripet med vsako, še tako kratko vožnjo, saj tudi tedaj lahko pride do nesreče. S tem bo tudi dobil sporočilo, da mora biti vedno pripet z varnostnim pasom. Seveda morajo biti pripeti tudi drugi potniki v avtu, saj je to nazorno sporočilo otroku, kako pomembna je pripetost z varnostnim pasom.

 

Kako varno pritrdimo sedež v avto?

Sedež mora biti čvrsto pritrjen v avto. Sedeže skupin 0 in I pritrdimo z v avto vgrajenim varnostnim pasom ali pa z isofix pritrditvijo. Isofix pomeni, da ima avto vgrajene isofix pritrditveni točki, kamor vpnemo otroški sedež z vgrajenima isofix zaponkama. Za pritrditev z isofixom torej potrebujemo sedež z isofix zaponkama in isofix pritrditveni točki v avtu. Isofix sedeži imajo še ali pritrditveno nogo ali pa pritrditveni trak, s čimer zagotovimo trdnejšo pritrditev, ki onemogoča, da bi se sedež ob trku preveč pomaknil naprej.

Če namestimo varnostni sedež na prednji sedež v avtomobilu, se moramo prepričati, da je izklopljen varnostni meh. Če ni izklopljen, lahko ob sprožitvi povzroči celo smrtne poškodbe otroka. Ob nameščanju sedeža v avtomobil je včasih pametno obrniti zglavnik v nasprotno smer, saj to omogoča boljšo prilagajanje sedeža.

Pomembno je, da je otroški sedež pripet  v avtomobilu tudi, ko otroka ni v njem. Nepripet sedež lahko v primeru trka poleti po vozilu in lahko poškoduje voznika ali sovoznika na prvih sedežih.

 

Otrok mora biti v varnostnem sedežu tudi sam pravilno pripet. Kako?

Predvsem je treba paziti na pravilen potek varnostnega pasu. Ta tudi ne sme biti zavit. Varnostni pas se mora prilegati telesu otroka, torej ne sme biti ohlapen, sicer ob trku ali ostrem zaviranju povzroči preveliko gibanje otroka naprej in s tem velike obremenitve. Seveda je treba tudi paziti, da je varnostni pas pravilno pripet v sponko.

 

Kako preverimo varnost sedeža?

Otroški varnostni sedež mora izpolnjevati standard ECE 44/03 ali 44/4, kar preverimo na všitku na sedežu. Standard pomeni, da sedež izpolnjuje predpisana varnostna merila. Podrobnejše informacije o varnosti sedežev ponujajo testi sedežev, ki jih opravljajo avtomobilski klubi, pri nas AMZS. Rezultati testov so na voljo na www.motorevija.si.

 

Kako poteka testiranje sedežev?

Test sedežev poteka po štirih temeljnih merilih: varnosti, upravljanju, udobnosti in uporabnosti, na temelju teh ocen pa sedež dobi skupno oceno oziroma priporočilo. Za ugotavljanje varnosti je vsak sedež preizkušen v čelnih in bočnih preizkusnih trkih za vse skupine, za katere je homologiran. Preizkusni trki potekajo s pojemki kot pri Euro NCAP preizkusnih trkih: torej kot pri čelnem trku s 64 km/h in bočnem trku s 50 km/h. Drug, prav tako pomemben del testa je praktična uporaba otroških sedežev, ko se z namestitvijo v različne vrste avtomobilov ugotovi, kako uporabna so navodila, koliko težav je pri pritrjevanju sedeža v avto, kako čvrsto je sedež pripet v avto. Svojo oceno dodajo še otroci, ki preizkusijo vse sedeže – razen tistih za dojenčke seveda – in povedo svojo oceno o počutju v sedežu, kar vpliva na oceno o udobnosti sedeža. Posebno merilo je uporabnost sedežev, pri čemer ocenjujemo predvsem njihovo vzdrževanje.

 

Je vsak varnostni sedež primeren za vsako vrsto avtomobila?

Vsak sedež ni primeren za vsak avto zaradi različnih oblik avtomobilskih sedežev. Zato je priporočljivo pred nakupom preveriti, če otroški sedež ustreza določenemu avtomobilu oziroma ga lahko v avto dobro pričvrstimo.

 

Večkrat se starši sprašujejo, kako je z uporabo rabljenih otroških sedežev, saj lahko z izposojo ali nakupom rabljenega sedeža precej prihranijo?

Rabljene otroške sedeže lahko uporabljamo le, če poznamo njihovo poreklo in smo prepričani, da niso prestali trka. Če je sedež prestal trk, lahko pride do utrujenosti materiala, kar težko ugotovimo, in zato sedež ni več varen. Seveda tudi ne smemo uporabljati sedeža, ki je poškodovan zaradi kakršnegakoli razloga. Pri nakupu rabljenega sedeža veljata dve glavni vodili. Sedež, ki je bil udeležen v trku (tudi manjšem), ima lahko poškodovano ogrodje ali plastiko, zato nakup v trku udeleženega sedeže ni varen nakup, saj ni nujno, da bomo lahko deformacije opazili s prostim očesom. Prav tako strokovnjaki odsvetujejo nakup sedeža, starejšega od 5 let, saj začne plastika po tem času izgubljati svoje lastnosti, kar seveda zmanjšuje varnost sedeža.

 

 

Marec, 2011

Ne spreglejte

Ste že slišali za izraz hepatobilarni rak? Gre za tri vrste rakavih bolezni: raka jeter, raka žolčnika in raka žolčevodov.
Preberi več
Rak dojke najprej zaseva po limfnih poteh v priležne pazdušne bezgavke. Do tega stadija gre za zgodnjega raka dojk in
Preberi več
Ste že kdaj utrpeli poškodbo kolena, kateri je sledila rehabilitacija? Ste imeli morda občutek, da vam rehabilitacija ni pomagala in
Preberi več
Stenska klimatska naprava MSZ-AY je najnovejši model v seriji stenskih klimatskih naprav MITSUBISHI ELECTRIC. Posebnost tega modela so bela matirana
Preberi več
Sladkorna bolezen lahko povzroča okvaro različnih organov in ena izmed njenih pogostih »žrtev« je tudi oko. Previsoke ravni sladkorja v
Preberi več
Luskavica je imunsko pogojena, kronična, vnetna bolezen. Na koži se kaže z značilnimi vnetimi in luščečimi plaki, gre pa za
Preberi več
FreeStyle LibreLink je zelo uporabna aplikacija, ki sladkornemu bolniku prikazuje čas v ciljnem območju, padce sladkorja in dnevne vzorce. Z
Preberi več
Zlomljeno zapestje - kaj pa zdaj? Morda ste že sami kdaj občutili bolečino po zlomu ali pa ste bili temu
Preberi več