V Sloveniji je leta 2023 vozniški izpit imelo 395.596 oseb, starejših od 61 let, kar predstavlja skoraj tretjino vseh imetnikov vozniških dovoljenj. Od teh jih je bilo 880 starejših od 90 let.
Zakon o voznikih zgornje starostne meje za izdajo oz. podaljšanje vozniškega izpita ne določa. Določa pa, da lahko vozniki, ki so vozniška dovoljenja pridobili pred letom 2013 in so starejši od 80 let oz. vozniki, ki so dovoljenja pridobili od leta 2013 dalje in so starejši od 70 let, obstoječa vozniška dovoljenja podaljšajo za največ pet let, pri čemer morajo ob podaljšanju predložiti zdravniško spričevalo, ki priča o telesni in duševni zmožnosti osebe za vožnjo motornega vozila določene kategorije. V zdravniškem spričevalu je določen tudi datum naslednjega zdravniškega pregleda.
V primerih, ko zdravnik ali specialist potrdi bolezen, ki onemogoča varno vožnjo pri osebi, ki je mlajša od starosti, določene z zakonom, mora ta preglede opraviti oz. spričevalo pridobiti že prej.
Varna vožnja v starosti zahteva kombinacijo več ključnih psiholoških in psihomotoričnih sposobnosti, pojasnjuje Alenka Rant, univ. dipl. psihologinja iz Zdravstvenega doma Jesenice.
»Med najpomembnejšimi so pozornost, koncentracija, miselna prožnost, delovni spomin ter motorične in psihomotorične sposobnosti, kot so reakcijski čas, koordinacija in natančnost gibov. Te sposobnosti omogočajo usklajevanje miselnih procesov in telesnih gibov med vožnjo, kar je bistveno za pravilno in pravočasno odzivanje na prometne situacije.
S starostjo te sposobnosti naravno upadajo. Reakcijski čas se podaljšuje, kar lahko vpliva na pravočasno zaviranje ali ustrezno manevriranje vozila. Prav tako se lahko zmanjšata natančnost gibov in koordinacija, kar oteži varno upravljanje vozila.«
Na sposobnost varne vožnje starostnikov vplivajo tudi pozne posledice nekaterih kroničnih bolezni (npr. zvišan krvni tlak, sladkorna bolezen), posledice možganske kapi, okvare vida, kognitivni upad zaradi demence ter običajne posledice staranja, kot so upočasnjenost, zmanjšane gibalne sposobnosti, oslabljeni refleksi in moteno odzivanje na vidne dražljaje in na bolj kompleksne situacije, dodajata dr. Andrea Margan, dr. med., in asist. Martin Kurent, dr. med., s Kliničnega inštituta za medicino dela, prometa in športa UKC Ljubljana.
Poleg že naštetih dejavnikov so pomembne tudi osebnostne lastnosti, poudari Rantova. »Starostniki, ki imajo visoko stopnjo samokritičnosti in odgovornosti, so bolj sposobni realno oceniti, kako njihove fizične in kognitivne spremembe vplivajo na vožnjo. Takšna samorefleksija jih vodi k bolj previdnemu ravnanju in pripravljenosti opustiti vožnjo, če opazijo, da njihove sposobnosti niso več dovolj za varno udeležbo v prometu. Vendar pa s staranjem, še posebej pri tistih, ki razvijejo nevrološka stanja, lahko pride tudi do spremembe osebnostnih lastnosti.
Pri nekaterih se zmanjšata sposobnost samorefleksije in samokritičnosti, kar pomeni, da ne opazijo več tveganega vedenja na cesti. To poveča tveganje za prometne nesreče, zato je v teh primerih še posebej pomembna vloga družine in zdravstvenih strokovnjakov.«
Po izkušnjah, ki jih imamo s starejšimi vozniki, razloži Erik Logar, vodja področja varne mobilnosti pri AMZS, jim enega največjih izzivov predstavljajo spremembe v cestni infrastrukturi, predvsem vožnja skozi krožišča. Pa tudi nove tehnologije v vozilih jim pogosto niso dovolj dobro poznane, ali pa se pojavlja strah pred njihovo uporabo.
»Kot primer lahko izpostavimo sistem ABS, pri katerem je treba pri zaviranju v sili na stopalko zavore pritisniti z vso močjo in pedala ne popuščati, vse dokler se vozilo ne zaustavi oziroma se nismo izognili oviri. Ko so ti vozniki pridobivali vozniško dovoljenje, tega sistema še ni bilo in je bilo treba zavirati z ‘občutkom’, da kolesa vozila niso zdrsnila.«
Nadalje na Agenciji za varnost prometa (v nadaljevanju AVP) ugotavljajo, da starejšim voznikom težave povzročajo še pravilna nastavitev sedežnega položaja, namestitev vzvratnih ogledal (in s tem opazovanje dogajanja za vozilom), vožnja po avtocesti ter varnostna razdalja. Pri voznikih, starejših od 70 let, na AVP opažajo tudi težave s tehniko vožnje, kot sta vožnja z visokimi vrtljaji in težavno speljevanje v klanec. Zato starejšim priporočajo uporabo vozil s samodejnim menjalnikom in z več asistenčnimi sistemi, katerih cilj je povečanje varnosti med vožnjo.
»Pri vožnji po enosmernih cestah pa opažamo, da voznikom največ težav povzroča pravilno razvrščanje pred križiščem na enosmerni cesti in zavijanje, saj po enosmernih ulicah vozijo zelo redko ali nikoli. Ravno tako opažamo tudi delno nezaupanje v tipala, ki nadzorujejo okolico vozil,« še dodajajo na AVP.
»Pregled zajema pogovor, pri čemer je zdravnik posebej pozoren na splošno zdravstveno stanje starejšega voznika, ocenijo se morebitne gibalne težave, kako sodeluje v pregledu, ali pozna svoje zdravstveno stanje, ali pozna in jemlje zdravila po navodilu osebnega zdravnika,« odgovarjata Marganova in Kurent.
»Pomemben je pregled medicinske dokumentacije, ki pove, ali so bile ugotovljene bolezni in okvare, ki bi lahko predstavljale tveganje v prometu. Opravi se tudi klinični pregled, osnovno testiranje sluha, testiranje vida in psihološki pregled. Po potrebi naredimo dodatne preiskave, EKG, laboratorijske preiskave, odvisno od obstoječe medicinske dokumentacije. Zdravnika zanima tudi, kako starejši voznik funkcionira v vsakdanjem življenju, ali je imel pri vožnji že kakšne težave, ki jih je prepoznal sam, svojci, policija, drugi zdravniki ipd.« Od samega obsega pregleda pa je odvisna tudi njegova končna cena.
»V povprečju se cene pregleda gibljejo okoli sto evrov, seveda pa ta cena lahko zaradi dodatnih preiskav naraste. Tako kot drugi pregledi voznikov in vse, kar je povezano z vožnjo, je tudi pregled voznika po 70. oz. 80. letu starosti samoplačniški.«
Zanimalo nas je tudi, kakšni so možni ukrepi, če zdravniški pregled pokaže, da je sposobnost varne vožnje posameznika zgolj zmanjšana, vendar ne povsem izgubljena. »Vozniško dovoljenje se v takšnih primerih lahko omeji na določen kraj ali regijo oziroma na razdaljo od doma, na vožnjo samo podnevi, ko so vidni pogoji boljši oz. na vožnjo izven avtocest,« zaključita sogovornika.
Dobra novica je, da v državi obstajajo programi, ki starejše voznike pomagajo usposobiti za varno in nestresno udeležbo v prometu. Na AVP tako izvajajo projekt Sožitje, katerega cilj je zagotoviti večjo varnost starejših pešcev, kolesarjev in voznikov motornih vozil.
V sklopu delavnic znotraj projekta udeleženci osvežijo znanje prometnih pravil, spoznajo lokalno prometno problematiko ter ključno problematiko vožnje po avtocestah in hitrih cestah, postopke oživljanja, se poučijo o postopkih podaljšanja vozniškega dovoljenja in zdravstvenih pregledih, udeležijo pa se tudi svetovalne vožnje, kjer jih seznanijo s pravilnimi nastavitvami sedeža, volana in ogledal ter s primernim ravnanjem v prometu.
Podobno tudi AMZS ponuja več različnih možnosti usposabljanja starostnikov za varno vožnjo:
»Izguba vozniškega izpita je za številne starostnike velik izziv, saj vožnja ni le sredstvo za premikanje, ampak tudi simbol neodvisnosti in svobode,« pove Rantova.
»Ko starostniki izgubijo to možnost, se pogosto soočajo z občutkom izgube samostojnosti, kar lahko negativno vpliva na njihovo samozavest in vodi v občutke nemoči. Poleg tega izguba vozniškega dovoljenja omeji dostop do socialnih stikov, kulturnih dejavnosti in osnovnih storitev. Izguba teh možnosti lahko vodi do povečane izolacije in občutka odvisnosti od drugih, kar dodatno poslabša njihovo duševno stanje. Starostniki, ki so bili prej zelo dejavni in samostojni, se lahko znajdejo v situaciji, kjer so prisiljeni prositi za pomoč ali najti alternativne načine za prevoz, kar je lahko zanje stresno in ponižujoče.«
Poleg brezplačnega javnega prevoza ali pomoči družinskih članov sta primera alternativne rešitve ohranjanja mobilnosti za starejše, ki so ostali brez izpita, tudi programa Prostofer in Sopotniki.
Zato je pogovor o prenehanju vožnje, ki je pogosto težak, nujen, ko se pojavijo zdravstvene ali kognitivne težave, nadaljuje sogovornica.
»Pomembno je, da se pogovor vodi s spoštovanjem in empatijo, pri čemer je ključno izraziti skrb za starostnikovo varnost in dobro počutje. Starostnik mora začutiti, da je pogovor v njegovo dobro in da gre predvsem za skrb za njegovo varnost, ne pa za odvzem njegove neodvisnosti. Pri tem predstavlja dodaten izziv prav dejstvo, da starostniki z zmanjšanimi kognitivnimi sposobnostmi pogosto izgubijo občutek samokritičnosti. Prav zato je ključnega pomena, da se v ta proces vključita tako osebni zdravnik kot družina. Oboji bi morali odkrito spregovoriti o svojih dvomih in skrbeh ter starostniku svetovati, naj vožnjo opusti, če opazijo znake upada sposobnosti.«
A Okoli 20 % imetnikov vozniških dovoljenj po 70. letu zaradi zdravstvenih razlogov ni več sposobnih za vožnjo.
B Večina avtomobilskih nesreč starejših voznikov je posledica napak in ne kršenja predpisov.
C Na sposobnost varne vožnje močno vpliva tudi vozniška kondicija, torej kje in koliko oseba vozi.