Avtor: dr. Polona Prohinar
Partnersko kmetovanje se je začelo v nekaterih evropskih in azijskih državah že pred petdesetimi leti kot odgovor na zaskrbljenost glede varnosti hrane in urbanizacije kmetijskih površin. Skupine potrošnikov so oblikovale kooperativne skupnosti. V teh začetkih nastajanja partnerskega kmetovanja so organizirane skupine ljudi zbrale sredstva, kupile kmetijo, najele kmetovalca in si nato razdelile ves letni pridelek. Čeprav se je v ZDA partnersko kmetovanje začelo kasneje, pred tridesetimi leti, so danes ZDA vodilne v številu partnerskih kmetij, kjer je več kot 15.000 aktivnih enot. Ta oblika kmetovanja je najbolj razširjena v ZDA verjetno zato, ker veliko povpraševanje po trajnostnem pridelovanju pomeni pomembno protiutež zelo intenzivnemu industrijskemu kmetijstvu. Partnersko kmetovanje se je razvilo v zelo popularen način kupovanja lokalno pridelanih in sezonskih pridelkov neposredno od kmeta. Na eni strani partnerstva je kmet, ki ponudi določen delež svojega pridelka potrošnikom (članom, partnerjem). Na drugi strani partnerstva je potrošnik, ki »zakupi« ta del pridelka. Zakupljen delež se potrošniku vrača v obliki določene tedenske količine zelenjave in včasih sadja, lahko pa so vključena še druga domača živila. Zasnova partnerskega kmetijstva je zelo preprosta, a njen vpliv na ljudi in okolje je velikega pomena.
Lastnost partnerskega kmetovanja je transparentno načrtovanje pridelave točno določenih pridelkov za točno določeno število tednov v letu. Vključuje tudi enoten plačilni sistem, kjer se pridelovalec in potrošniki sporazumno dogovorijo o količini in ceni partnerskega deleža. Bistvo partnerskega kmetovanja je načelo delitve »tveganja in nagrade«, ki od udeležencev zahteva določeno miselno naravnanost. Deleži se navadno razdeljujejo tedensko na organiziran način. Člani pobirajo svoje deleže na kmetiji sami ali pa jih kmetovalec dostavi na vnaprej določen kraj, ki ustreza vsem članom. Pri partnerskem kmetovanju pridelki prepotujejo le kratke razdalje do končnega uporabnika.
Prednosti za kmeta:
Prednosti za potrošnika:
Partnersko kmetovanje ni omejeno le na zelenjavo. Nekatere kmetije ponujajo svojim partnerjem tudi jajca, domač kruh, meso, sir, sadje, rože in druge izdelke s kmetije. V nekaterih oblikah partnerskega kmetovanja se kmetje povežejo s sosednjimi kmetijami z namenom dopolnitve ponudbe.
Načelo delitve »tveganja in nagrade« je tisti dejavnik partnerskega kmetovanja, ki ustvarja ozračje skupnosti in pripadnosti med člani samimi ter med člani in kmetovalci. Če nevihta uniči cel pridelek ali škodljivci pojedo celo njivo, so vsi člani enako razočarani. Prav tako si vsi skupaj razdelijo presežke pridelka in takrat delijo veselje. V tem se loči partnersko kmetovanje od vseh ostalih profitnih oblik prodaje.
Večina partnerskih kmetij je ekološko usmerjenih. Gonilo večine primerov partnerskega kmetovanja v ZDA ni zaslužek kmeta, temveč ohranjanje ali ponovno vzpostavljanje trajnostnega kmetovanja. Partnersko kmetovanje ni primerno za ljudi, katerih primarna skrb je velik zaslužek ali nerealna količina pridelka za vložen denar.
V partnersko kmetovanje ne uvrščamo kupovanja pridelkov preko posrednikov, tudi kadar gre za obliko »zabojčkov«. Tu namreč ni neposrednega stika med kmetom in uporabnikom (potrošnikom). Prav tako partnersko ne kmetujemo, kadar pri enem kmetu kupujemo krompir, pri drugem jabolka in tretjem zelje. Takšno kmetovanje je oportunistično in kmetom ne ponuja prednosti partnerskega kmetovanja.
Maj, 2010