Iščite po prispevkih
Avtor: Ines Trebec
Sedež izberemo glede na starost oziroma velikost otroka. Poznamo štiri vrste sedežev. Skupina 0 je za dojenčke, skupina I za otroke, težke od 9 do 18 kg, skupina II za otroke, težke od 18 do 25 kg, in skupina III za otroke, težke od 25 do 36 kg. V otroških sedežih morajo po naših predpisih sedeti otroci, dokler ne dopolnijo starosti 12 let ali dokler so manjši kot 150 cm. Pred nakupom varnostnega sedeža je priporočljivo pridobiti podatke preizkusnih trkov sedežev.
Poleg tega je treba otroku v avtomobilu zagotoviti dobro počutje. Pomembna je tudi pravilna namestitev varnostnega pasu. Le-ta mora potekati prek ramen, nikakor pa ne npr. preko vratu. Pomembno je tudi, da je otrok pripet med vsako, še tako kratko vožnjo, saj tudi tedaj lahko pride do nesreče. S tem bo tudi dobil sporočilo, da mora biti vedno pripet z varnostnim pasom. Seveda morajo biti pripeti tudi drugi potniki v avtu, saj je to nazorno sporočilo otroku, kako pomembna je pripetost z varnostnim pasom.
Sedež mora biti čvrsto pritrjen v avto. Sedeže skupin 0 in I pritrdimo z v avto vgrajenim varnostnim pasom ali pa z isofix pritrditvijo. Isofix pomeni, da ima avto vgrajene isofix pritrditveni točki, kamor vpnemo otroški sedež z vgrajenima isofix zaponkama. Za pritrditev z isofixom torej potrebujemo sedež z isofix zaponkama in isofix pritrditveni točki v avtu. Isofix sedeži imajo še ali pritrditveno nogo ali pa pritrditveni trak, s čimer zagotovimo trdnejšo pritrditev, ki onemogoča, da bi se sedež ob trku preveč pomaknil naprej.
Če namestimo varnostni sedež na prednji sedež v avtomobilu, se moramo prepričati, da je izklopljen varnostni meh. Če ni izklopljen, lahko ob sprožitvi povzroči celo smrtne poškodbe otroka. Ob nameščanju sedeža v avtomobil je včasih pametno obrniti zglavnik v nasprotno smer, saj to omogoča boljšo prilagajanje sedeža.
Pomembno je, da je otroški sedež pripet v avtomobilu tudi, ko otroka ni v njem. Nepripet sedež lahko v primeru trka poleti po vozilu in lahko poškoduje voznika ali sovoznika na prvih sedežih.
Predvsem je treba paziti na pravilen potek varnostnega pasu. Ta tudi ne sme biti zavit. Varnostni pas se mora prilegati telesu otroka, torej ne sme biti ohlapen, sicer ob trku ali ostrem zaviranju povzroči preveliko gibanje otroka naprej in s tem velike obremenitve. Seveda je treba tudi paziti, da je varnostni pas pravilno pripet v sponko.
Otroški varnostni sedež mora izpolnjevati standard ECE 44/03 ali 44/4, kar preverimo na všitku na sedežu. Standard pomeni, da sedež izpolnjuje predpisana varnostna merila. Podrobnejše informacije o varnosti sedežev ponujajo testi sedežev, ki jih opravljajo avtomobilski klubi, pri nas AMZS. Rezultati testov so na voljo na www.motorevija.si.
Test sedežev poteka po štirih temeljnih merilih: varnosti, upravljanju, udobnosti in uporabnosti, na temelju teh ocen pa sedež dobi skupno oceno oziroma priporočilo. Za ugotavljanje varnosti je vsak sedež preizkušen v čelnih in bočnih preizkusnih trkih za vse skupine, za katere je homologiran. Preizkusni trki potekajo s pojemki kot pri Euro NCAP preizkusnih trkih: torej kot pri čelnem trku s 64 km/h in bočnem trku s 50 km/h. Drug, prav tako pomemben del testa je praktična uporaba otroških sedežev, ko se z namestitvijo v različne vrste avtomobilov ugotovi, kako uporabna so navodila, koliko težav je pri pritrjevanju sedeža v avto, kako čvrsto je sedež pripet v avto. Svojo oceno dodajo še otroci, ki preizkusijo vse sedeže – razen tistih za dojenčke seveda – in povedo svojo oceno o počutju v sedežu, kar vpliva na oceno o udobnosti sedeža. Posebno merilo je uporabnost sedežev, pri čemer ocenjujemo predvsem njihovo vzdrževanje.
Vsak sedež ni primeren za vsak avto zaradi različnih oblik avtomobilskih sedežev. Zato je priporočljivo pred nakupom preveriti, če otroški sedež ustreza določenemu avtomobilu oziroma ga lahko v avto dobro pričvrstimo.
Rabljene otroške sedeže lahko uporabljamo le, če poznamo njihovo poreklo in smo prepričani, da niso prestali trka. Če je sedež prestal trk, lahko pride do utrujenosti materiala, kar težko ugotovimo, in zato sedež ni več varen. Seveda tudi ne smemo uporabljati sedeža, ki je poškodovan zaradi kakršnegakoli razloga. Pri nakupu rabljenega sedeža veljata dve glavni vodili. Sedež, ki je bil udeležen v trku (tudi manjšem), ima lahko poškodovano ogrodje ali plastiko, zato nakup v trku udeleženega sedeže ni varen nakup, saj ni nujno, da bomo lahko deformacije opazili s prostim očesom. Prav tako strokovnjaki odsvetujejo nakup sedeža, starejšega od 5 let, saj začne plastika po tem času izgubljati svoje lastnosti, kar seveda zmanjšuje varnost sedeža.
Marec, 2011