Označevanje kozmetičnih proizvodov

default image

Koža je naš največji organ in ogledalo našega zdravja. Ščiti nas pred zunanjim okoljem, uravnava telesno temperaturo, je čutilo za raznovrstne dražljaje, poleg tega pa opravlja še številne druge funkcije, pomembne za pravilno delovanje našega organizma. Glavni sovražniki naše kože so onesnaženost, stres in nepravilna ter nezadostna nega. Skrb za kožo pa ne pomeni samo nanašanja dragih krem, pač pa tudi pitje zadostnih količin tekočine, gibanje na svežem zraku, spanje, zaščito pred sončnimi žarki in nenazadnje pravilno nego po sončenju. Od kozmetičnih proizvodov je najbolje uporabljati blaga in kakovostna, a ne nujno vedno tudi draga sredstva. Vsi kozmetični izdelki, ki jih kupimo v lekarni in na prodajnih policah trgovin, morajo biti ustrezno označeni. Oznake nam povedo, kako izdelek pravilno uporabljati, pa tudi, kako ravnati z embalažo, ko vsebino porabimo. Pomembno je videti odpadno embalažo tudi kot morebitno surovino za nadaljnjo uporabo.

Avtor: Vlasta Žvikart

 

Današnji čas je doba kozmetike. Porabimo je neprimerno več, kot so si naši predniki kdajkoli predstavljali, da je sploh mogoče. V svojem življenju porabimo na kilograme krem, losjonov, šmink in drugih ličil. Vse, kar nanesemo na kožo, se v določeni meri skoznjo tudi absorbira, pri čemer ne gre vedno samo za koristne, pač pa mnogokrat tudi za škodljive snovi. Vse, kar nanesemo na kožo, se po določenem času na njej tudi odrazi. Zato bodimo pozorni, s čim prehranjujemo svoj obraz in tudi telo. Vse bolj aktualna postaja kozmetika s čim bolj naravnimi sestavinami, čeprav moramo vedeti, da veliko izdelkov, ki se oklicujejo za naravne, vsebuje le majhen odstotek naravnih sestavin. Poleg izdelkov za kožo pa uporabljamo še mnoge druge kozmetične proizvode, nanašamo jih na zobe, dlesni, lase, nohte. Dobro bi bilo najti neko srednjo, se pravi zdravo mero pri uporabi kozmetike.

Vsi kozmetični proizvodi morajo izpolnjevati zahteve o ustrezni označenosti, ki jih določa Zakon o kozmetičnih proizvodih. Te zahteve zadevajo kakovost, varnost, izgled ter navodila za uporabo in odstranjevanje. Kozmetični proizvodi morajo imeti na zunanji ali notranji embalaži izdelka navedene podatke o dobavitelju, se pravi ime ali znak dobavitelja, njegov naslov oziroma sedež, in državo porekla. Če se izdelek proizvaja v več krajih v Republiki Sloveniji oziroma v več krajih v Evropski uniji, je lahko na proizvodu navedenih več naslovov, pri čemer naj bi bil naslov, na katerem je dosegljiva dokumentacija o kozmetičnem proizvodu, podčrtan. Če se izdelek proizvaja v Evropski uniji, navajanje države porekla ni potrebno. Oznake na zunanji in notranji embalaži morajo biti dobro vidne, čitljive in zapisane v slovenskem jeziku.

Vsak kozmetični proizvod mora vsebovati serijsko številko oziroma drugo oznako njegove identifikacije in sledljivosti, namen uporabe izdelka in sestavine (angl. ingredients). Navedene morajo biti tudi vse morebitne alergene snovi. Kot rečeno, vse navedbe, razen sestavin, na zunanji ali notranji embalaži morajo biti napisane v slovenskem jeziku. Sestavine morajo biti navedene z INCI imeni po mednarodni nomenklaturi (kratica INCI pomeni International nomenclature cosmetic ingredient), če to ime ne obstaja, pa s kemijskimi imeni, določenimi po Evropski farmakopeji, ali drugimi imeni, ki omogočajo identifikacijo sestavin. Sestavine z vsebnostjo, večjo od enega odstotka, morajo biti navedene po padajočem vrstnem redu glede na odstotek v kozmetičnem proizvodu v času, ko je bil ta proizveden. Sestavine, ki jih je manj kot en odstotek, pa so lahko navedene v poljubnem vrstnem redu, neposredno za prvimi. Če ne gre za brezplačne vzorčke kozmetičnega proizvoda, mora biti na izdelku označena tudi količina, izražena kot masa ali prostornina.

Zelo pomemben podatek za uporabnika je rok uporabnosti kozmetičnega proizvoda. Če je rok trajanja oziroma uporabnosti izdelka trideset mesecev ali manj, je naveden z besedami uporaben do … oziroma z drugim podobnim besedilom v slovenskem jeziku ter z datumsko oznako, iz katere je jasno viden rok uporabe izdelka (npr. mesec in leto: 07-2009; ali dan, mesec in leto: 17-09-2010). Na proizvodih, katerih rok trajanja oziroma uporabnosti je daljši od trideset mesecev, pa je naveden simbol odprte posodice. Ta opozarja, da je izdelek, potem ko ga odpremo, uporaben določen čas, ki mora biti naveden ob simbolu (npr. 12 M pomeni dvanajst mesecev). To ne velja za razpršila, lake in pene za lase. Poleg tega morajo biti navedeni tudi posebni pogoji shranjevanja (npr. v hladilniku), če ti kakorkoli vplivajo na uporabnost izdelka.

 

Grafični simbol zelene pike na embalaži pomeni, da je ta vključena v sistem ravnanja z odpadno embalažo ter da se zbira, ponovno uporabi, reciklira ali kako drugače ustrezno predela. Ta grafični simbol je najbolj razširjen ekološki znak, ki se v Evropi pojavlja na embalaži izdelkov. Za podeljevanje tega znaka v Sloveniji ima podjetje SLOPAK ekskluzivno pravico.

 

Če varnostna opozorila, na katera moramo biti pozorni pri rokovanju s kozmetiko, zaradi praktičnih razlogov na embalaži niso navedena (npr. zaradi premajhne embalaže), mora biti vsaj na zunanji embalaži izdelka označen simbol odprte knjige. Ta nas opozarja, da je v neposredni bližini pritrjen ali shranjen listek (etiketa, trak oz. kartica) z navedenimi varnostnimi opozorili. Prav tako mora biti grafični simbol odprte knjige (ali drugo skrajšano obvestilo) uporabljen tudi, če iz praktičnih razlogov na embalaži kozmetičnega proizvoda ni mogoče navesti podatkov o sestavinah. V tem primeru morajo biti tudi te navedene na priloženem listku (oz. etiketi, traku ali kartici).

Pomemben vidik pri uporabi kozmetičnih proizvodov pa je tudi varstvo okolja. Kot smo vsi večinoma sami odgovorni za svoje zdravje, smo tudi vsi po svoje odgovorni za okolje. Samo pomislimo, kolikšna količina odpadkov nastane iz praznih in zavrženih kozmetičnih proizvodov. Z razvrščanjem odpadkov zberemo odpadne surovine, ki jih v procesu reciklaže lahko ponovno uporabimo.

 

Zanimivost:

SLOPAK je leta 2002 ustanovljena družba za ravnanje z odpadno embalažo. Organizira in izvaja prevzem, razvrščanje, predelavo in reciklažo odpadne embalaže v Sloveniji.

 

Zanimivost:

Svet Evropske skupnosti je pripravil poenotene oznake, ki zagotavljajo enoten pretok izdelkov in lažje razvrščanje embalažnih odpadkov. Embalaža je lahko:

  • ponovno uporabljiva (1 – ob puščicah, ki označujeta dvosmerni tok embalaže, mora proizvajalec s številko označiti vnaprej določeno število poti, ki naj bi jih embalaža opravila),
  • lahko je obnovljiva (2 – s to oznako prepoznavamo embalažo, ki jo lahko ponovno uporabimo za pridobivanje materiala in energije),
  • lahko pa je embalaža delno ali popolnoma izdelana iz ponovno uporabljenega materiala (3), pri čemer pomeni x % odstotek ponovno uporabljenega materiala.

 

 

 

Citati:

»Pomemben vidik pri uporabi kozmetičnih proizvodov pa je tudi varstvo okolja. Kot smo vsi večinoma sami odgovorni za svoje zdravje, smo tudi vsi po svoje odgovorni za naše okolje.«

 

Februar, 2009

REKLAMNO SPOROČILO

REKLAMNO SPOROČILO

REKLAMNO SPOROČILO

Skip to content